Jurnalister billede
Forsideredaktør

Mikael Hjorth

Digital forsideredaktør på Berlingske. Uddannet journalist 1996, derefter redigerende på Berlingske, souschef Berlingske Søndag, nyhedsredaktør Berlingske.dk, nyhedsredaktør Business.dk, digital redaktør og souschef på Berlingske Business, digital redaktør på Weekendavisen og digital souschef på Berlingske.
Popcorn. Bo Green Jensen har anmeldt de nominerede til Bedste Film, fra Joker over 1917 til Once Upon a Time... in Hollywood.

Oscar Night

De ni nominerede film i den mest prestigefyldte klasse ved uddelingen af den gyldne Oscar-statuette er vidt forskellige.

En hyldest til fart. En hyldest til det gamle Hollywood. En genskabelse af én dag ved fronten i Første Verdenskrig. Et fantastisk røntgenbillede fra tiden, da Tyskland gik under. En tragikomisk-kritisk skildring af klasseforskelle i Korea. En fabel om psykisk sygdom og politisk populisme. Det sidste store mafiaepos. En stofrig og nænsom skilsmissefilm.

Disse otte af filmene har alligevel mindst én ting til fælles: De er alle i løbet af året anmeldt af Bo Green Jensen.

Den sidste får først premiere i Danmark senere i år.

Once Upon a Time... in Hollywood er atter engang et Quentin Tarantino-angreb på historien. »Det er hans bedste film til dato, for i Hollywood er han på hjemmebane,« skrev Bo Green Jensen: »Jeg har altid beundret stilen og formen. Denne gang tror jeg også på det, manden siger.«
Læs anmeldelsen her: »Alle de levende og døde«

1917 er en kolossal produktion, men fortællingen midt i er lille og enkel. Filmen genskaber én dag i krigen i næsten virkelig tid: »Tricket lykkes, men teknikken står i vejen for op- og indlevelsen.«
Læs anmeldelsen her: »En krans til de faldne«

Le Mans ’66 er en ode til motorsport og en erindring om mere uskyldige tider. Det er også en hvid film om mænd uden kvinder: »Vi er i Mad Men-tiden og samme historiske mentalitet.«
Læs anmeldelsen her: »Et fanbrev til farten«

Joker er en tegneseriefilm uden helte. En fabel om psykisk sygdom, social ulighed og politisk populisme. Med andre ord et billede på verden af i dag.
Læs anmeldelsen her: »Hadets Harlekin«

Parasite – vinderfilmen fra årets Cannes Festival – er en svimlende blanding. Efter farce og satire følger horror og suspense. Så træder Parasite i karakter som en tragisk fabel om underklasse og overklasse. I Bong Joon-hos allegoriske virkelighed er der altid et ekstra lag under verden, en kælder under kælderen og ikke nogen bund at nå.
Læs anmeldelsen her: »Grimme, dumme, beskidte«

The Irishman er Martin Scorseses anledning til at samle medlemmerne af den gamle familie, som har befolket hans mest ikoniske film: Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci og Harvey Keitel. I det sidste store mafiaepos er gangsterne tonet ned til menneskelig skala.
Læs anmeldelsen her: »Salut for de gamle soldater«

Jojo Rabbit er ti år, og hans magiske ven hedder Adolf og går i uniform. Nedtællingen til der Untergang er begyndt. Adolf får, hvad han fortjener, og de bedste karakterer foretager en indre rejse: Filmen er et veludført jonglørnummer, der formår at holde alle bolde i luften.
Læs anmeldelsen her: »Sommerfugle i maven«

Marriage Story giver 40 år efter Kramer mod Kramer omsider skilsmissegenren nyt liv. Man kunne have pint en hel tv-sæson ud af familien Barbers opløsning. I stedet står der en afrundet film, som er stofrig, stoisk og endelig nænsom.
Læs anmeldelsen her: »Nye scener fra skyttegravskrigen«

Little Women har alt, hvad der kræves af pigebøger i en #MeToo-tid: Feminisme. Solidariske og rivaliserende søstre. En fri kunstners dannelse.
Læs anmeldelsen her: »Fire unge kvinder«