Christian Holse Salicath, Bachelorstuderende i litteraturvidenskab, Amaliegade 26, 1256 København K

Først og fremmest eksisterer Blade Runner ikke i tre forskellige versioner, men fem, og det er disse forskellige versioner af filmen, der er centrale i diskussionen af de åbne spørgsmål, som efterfølgeren Blade Runner 2049 lukker – ifølge Bo Green Jensen.

Jeg kunne ikke være mere uenig. Grundkonflikten i diskussionen af originalen har været instruktør Ridley Scotts insisteren på at lave nye versioner af filmen, der cementerer hans fortolkning af historien, nemlig at Deckard, der i filmen er på jagt efter undslupne robotter (replikanter), selv er skabt på et samlebånd ligesom dem. Manuskriptforfatterne, Harrison Ford og mange andre mener, at det underminerer filmens tematik og klimaks, der poetisk fremstiller replikanten som mere menneskelig end mennes­k-et selv. Men Ridley Scott har renset Blade Runner for ambivalens med The Final Cut. Han har selv bekræftet mange gange, at han ikke er i tvivl om, at Deckard er en replikant, og han skærer det ud i pap i sidste scene af The Final Cut. Det er Ridley Scott, der har lukket de åbne spørgsmål, ikke Denis Villeneuve, hvis efterfølger ligesom forgængeren floppede i biografen og kan se frem til et langt liv som et kanonisk hovedværk inden for science fiction.

Harrison Ford, Ryan Gosling, Ana de Armas og Sylvia Hoeks under promovering for Blade Runner 2049. Foto: Mary Turner
Harrison Ford, Ryan Gosling, Ana de Armas og Sylvia Hoeks under promovering for Blade Runner 2049. Foto: Mary Turner MARY TURNER

Villeneuve viser i Blade Runner 2049 fuld forståelse for forgængerens receptionshistorie, men endnu vigtigere at originalen aldrig har eksisteret i en form, som alle var tilfredse med. I scenen, hvor Deckard bliver konfronteret med spørgsmålet, om han er mand eller maskine, svarer han med frygt og bæven »I know what’s real«. Villeneuve vælger ikke side og åbner op for det spørgsmål, som Ridley Scott forsøgte at lukke med The Final Cut. Plottet fungerer, uanset hvordan man forholder sig til spørgsmålet som seer.

At både manuskriptet og kameraet tager – førhen kun antydet – samfundskritik op og bringer den fuldbyrdet på bane (hovedsageligt i billeder af klimakrisens konsekvenser og forholdet mellem de herskende og de undertrykte) gør Blade Runner 2049 til en øjenåbner, der styrker og nuancerer de tematiske elementer, der endnu er paradoksale og uafklarede i originalen, uanset hvad Ridley Scott synes.