Leder.

Helt skørt

EN måde at udtrykke, at en reform er meget ambitiøs, er tydeligvis at tage mange ministre med, når den skal præsenteres. Seks ministre var hidkaldt til at fremlægge regeringens sundhedsreform; selv udenrigsministeren var med. Det var dog mest statsminister Lars Løkke Rasmussen, der talte om sit for­slag til at løse sund­­­heds­­væsenets store ud­for­dringer ved at ændre på rammerne: ned­­lægge regionerne og oprette 21 nye sundheds­fællesskaber lagt under en central styrelse placeret i Århus. Statsministeren var på hjemmebane. Sundhedsvæsenet er hans speciale. Er det ambitiøst? Måske.

AMBITIØS er reformen jo kun, hvis den faktisk løser det, der er galt. Lad os derfor over­veje, om reformen virkelig kan gøre noget ved det mest åbenlyse, graverende problem overhovedet: psykiatrien. Kan den det, består den prøven. Kan den ikke, er den udtryk for en velkendt aflednings­manøvre. Lad os først konstatere, at over­­skrifterne lyder helt rigtige: Behandlingen af psykiatriske patienter lider nemlig af alt det, regeringen vil hel­­brede: for mange patienter, for få ressourcer, et elendigt samarbejde mellem væsenets dele og et kæmpestort hul i den kommunale pleje.

REFORM betyder naturligvis at forme på ­ny, og det fremstår desværre tydeligt, at psykiatrien har fyldt nul og niks i regeringens forsøg på at nytænke. Det forekommer, som om nogen i sidste øjeblik har husket på, at psykiatrien da også skal nævnes i oplægget, faktisk er psykiatrien ikke på nogen gennem­tænkt måde med i planerne. Det er helt skørt. Psykiske lidelser står for den største sygdomsbyrde med en fjerdedel af det samlede sygdoms­billede. Trods tilførsel af flere penge de sidste år bliver ressourcerne ædt op af en vold­som tilstrømning af nye patienter, især børn og unge. Vi ved, at mentale lidelser koster samfundet 55 milliarder om året, og at dødeligheden er markant højere for psykisk syge. Vi ved også, at Danmark ligger meget dårligt i statistikker, der sammenligner os med de andre nordiske lande.

VIL psykiatrien da finde sin naturlige plads i de planer, regeringen har lagt frem? Man må tvivle. Psykiatrien har nemlig ingen naturlig plads i politikernes bevidsthed. De accepterer jo hér forhold, de aldrig ville leve med i behandlingen af somatiske sygdomme: Landets psykiatere må af mangel på plads og ressourcer ofte sige nej til at ind­­lægge åben­lyst syge mennesker – eller ud­skriver dem alt for tidligt. Tænk, hvis det samme gjaldt inden for kræft­behandlingen: Nej, desværre, frue, vi har ikke tid til at operere dem helt færdigt. Eller nej, hr, hvis De selv vil sørge for strålebehandlingen derhjemme. Umuligt, ikke? Men i psykiatrien bliver alvorligt syge mennesker simpelthen ikke behandlet.

TAGE problemer ud det ene sted – og placere dem et andet: Det er oftest sådan, man løser ting i sundheds­sektoren, og det går altid ud over psykiatrien. Ja, der er blevet tilført flere penge, hvilket var helt nødvendigt for at undgå en decideret ned­smeltning, men der er stadig færre midler pr. patient, og de går til stadig nye opgaver. Antallet af retspsykiatriske patienter i sundheds­sektoren er for eksempel steget markant: Psykisk syge kriminelle med en behandlings­dom, der burde sidde andre steder, op­tager stadig flere senge­pladser. Og resultatet er, at behandlingen af danskere med langvarig og svær psykisk sygdom er blevet værre – ikke bedre.

PSYKISK sygdom behandles som alle andre lidelser i en bermuda­trekant mellem det regionale niveau (psykiatere på hospitaler og distriktspsykiatrien), praktiserende læger og de kommunale behandlingstilbud (for eksempel bosteder). Og de psykiatriske patienter forsvinder ofte i dette dysfunktionelle samarbejde. Ét er, at den manglende koordinering er hårrejsende. Noget andet, at kommunerne har en opgave, som mange af dem hverken kan eller vil overskue. Den store mangel på ressourcer i psykiatrien betyder, at patienter hurtigt ryger ud på kommunale bosteder under op­syn af medarbejdere helt uden sundhedsfaglig kompetence. Her bliver mange endnu sygere, ofte mis­brugere, og for disse dobbelte diagnoser er behandlings­tilbuddene nærmest for­svundet. Medmindre de altså bliver kriminelle, får en behandlingsdom og ryger ind på en psykiatrisk afdeling.

SYGDOM er sygdom. Alvorlig syg­dom kan sidde både i lungerne, knoglerne – og i hovedet. Men skizofreni, svær depression og andre psykiske lidelser behandles stadig sted­moderligt og med venstre hånd, selvom politikerne altid bedyrer, at de skam tager det alvorligt.

SERIØST tages psykiatrien stadig ikke: De sidste års ekstra penge er mest blevet givet som sats­puljemidler til alle mulige projekter uden krav om evidens eller dokumentation for effekt. Resultatet er, at vi ofte ikke aner, om det, der gøres, faktisk virker. Vi må understrege det igen: En tilsvarende praksis i somatikken ville straks blive bortvist. Vil regeringens sundhedsreform så gøre den længe ventede forskel? Ser man på de aktuelle reform­planer, tyder ikke meget på det. Psykiatrisk behandling virker i dag bedst i de regioner, der politisk har besluttet sig for at bruge tid, penge og ledelse på det. Det vil en reform jo ikke forandre. At prioritere behandlingen af psykisk syge er og bliver i sidste ende en politisk beslutning og et politisk ansvar. Og hvem har egentlig det i det nye sundhedsvæsen?

 

Læs også Jærgen Grønnegård Christensens artikel om sundhedsreformen: »Statshospitalet Danmark«