Podcast. Den danske sang er både fire københavnske fyre på vej over Langebro og en liderlig kvinde, som glor på vinduer. Weekendavisens musikanmelder Klaus Lynggaard undersøger den danske sang fra Gasolin’ og Anne Linnet over Love Shop til Peter Sommer.

Den danske sang med Klaus Lynggaard

I 1971 blev den danske sang afgørende fornyet. Gasolin’ udsendte sin første plade og demonstrerede, at rockmusik også kunne synges på dansk. Med sangen »Langebro« var den danske sang pludselig forvandlet til fire skæggede københavnere, som opfordrede deres lyttere til at komme med ud i virkeligheden: »Hvis du tør, så kom med mig.«

Siden da har den danske sang både været en kommerciel mulighed og en kunstnerisk udfordring. I Danmark skal man synge på dansk, hvis man skal have et rigtigt rock- eller pophit, men samtidig lurer risikoen hele tiden for, at man bliver dømt ude som »dårlig smag«.

Når man synger på sit modersmål, kan man ikke længere gemme sig bag klicheer og »uh baby«. Musikerens sproglige uopfindsomhed afsløres nådesløst, når teksten er dårlig.

Til gengæld har de bedste danske sangskrivere formået at sætte ord på danskernes dybeste længsler, som når Anne Linnet lystent glor på vinduer, eller når Love Shop fornyer den danske sommersang og minder os om, at »en nat bliver det sommer«.

I podcasten »Den danske sang« gennemgår Weekendavisens musikanmelder Klaus Lynggaard sine ni personlige favoritter blandt nutidens danske sange. Her er både Trilles hverdagstristesse, C.V. Jørgensens verdslige salmer, Natasjas genopfindelse af  protestsangen og Peter Sommers midtlivsviser.

Den  danske sang har både skiftet toneart, instrument, køn og hudfarve utallige gange, men i 2019 vil det danske musikpublikum stadig helst høre den danske sang.

Hør »Den danske sang« her på weekendavisen.dk/podcast – eller hvor De ellers lytter til podcasts.