I 1971 blev den danske sang afgørende fornyet. Gasolin’ udsendte sin første plade og demonstrerede, at rockmusik også kunne synges på dansk. Med sangen »Langebro« var den danske sang pludselig forvandlet til fire skæggede københavnere, som opfordrede deres lyttere til at komme med ud i virkeligheden: »Hvis du tør, så kom med mig.«
Siden da har den danske sang både været en kommerciel mulighed og en kunstnerisk udfordring. I Danmark skal man synge på dansk, hvis man skal have et rigtigt rock- eller pophit, men samtidig lurer risikoen hele tiden for, at man bliver dømt ude som »dårlig smag«.
Når man synger på sit modersmål, kan man ikke længere gemme sig bag klicheer og »uh baby«. Musikerens sproglige uopfindsomhed afsløres nådesløst, når teksten er dårlig.
Til gengæld har de bedste danske sangskrivere formået at sætte ord på danskernes dybeste længsler, som når Anne Linnet lystent glor på vinduer, eller når Love Shop fornyer den danske sommersang og minder os om, at »en nat bliver det sommer«.
I podcasten »Den danske sang« gennemgår Weekendavisens musikanmelder Klaus Lynggaard sine ni personlige favoritter blandt nutidens danske sange. Her er både Trilles hverdagstristesse, C.V. Jørgensens verdslige salmer, Natasjas genopfindelse af protestsangen og Peter Sommers midtlivsviser.
Den danske sang har både skiftet toneart, instrument, køn og hudfarve utallige gange, men i 2019 vil det danske musikpublikum stadig helst høre den danske sang.
Hør »Den danske sang« her på weekendavisen.dk/podcast – eller hvor De ellers lytter til podcasts.